####################################################################################### ################ Statistická laboratoř - 8. workshop ################################## ############### Adéla Vrtková, Martina Litschmannová ################################## ####################################################################################### library(moments) ### Životnost monitorů aneb v praxi vycházíme z dat ################################### data=read.csv (file="http://am-nas.vsb.cz/lit40/DATA/monitory.csv") ## Testování hypotézy předchází explorační analýza summary(data$zivotnost) sd(data$zivotnost) pom=layout(matrix(c(1,2,3,3), 2, 2), widths=c(1,1), heights=c(1,1)) layout.show(pom) boxplot(data$zivotnost, main="Krabicový graf pro životnost monitorů", horizontal = TRUE, ylim=c(400,2200), xlab="životnost (hod)") hist(data$zivotnost, main="Histogram pro životnost monitorů", xlim=c(400,2200), ylab="četnost", xlab="životnost (hod)") qqnorm(data$zivotnost, main="Q-Q graf", xlab="teoretické kvantily", ylab="výběrové kvantily") qqline(data$zivotnost) ## Data jsou bez odlehlých pozorování -> potřebujeme ověřit normalitu dat skewness(data$zivotnost) kurtosis(data$zivotnost)-3 shapiro.test(data$zivotnost) # normalita dat ověřena -> Studentův t-test t.test(data$zivotnost, mu=1200, # definování nulové hypotézy alternative="greater") # upřesnění alternativy ## zamítáme H0 ve prospěch alternativy na hladině významnosti 0.05 ## můžeme předpokládát zlepšení životnosti